Concrete Jungle by Xenz
Artist: Xenz
Client: Vårt Sandvika
Produced by: Street Art Oslo
Financed by: Arne Eriksen, Vårt Sandvika, Street Art Oslo
Completed: July 2020
Client: Vårt Sandvika
Produced by: Street Art Oslo
Financed by: Arne Eriksen, Vårt Sandvika, Street Art Oslo
Completed: July 2020
“Graffiti to me is like a bird or a flower from somewhere far away that you don’t usually see. I´ve always loved the irony that I can use a spray can to decorate as well as to damage, but ultimately I like to make beautiful paintings. It’s not always about destruction. That´s my take on it anyway.”
- Xenz
NO: Den britiske kunstneren Xenz har malt en fargerik ´Concrete Jungle´ i Sandvika, Oslo. Arbeidet ble gitt i oppdrag av Vårt Sandvika i samarbeid med Bærum kommune, produsert av Street Art Oslo, og tok fem dager å fullføre.
Til tross for søylenes formidable størrelse, overskygges de av jernbanebroen i Sandvika, og denne kontrasten er vakkert fanget av fotograf Nima Taheri i en serie bilder.
“Vi forsto tidlig at det å male søylene fra topp til bunn ville få dem til å fremstå som usammenhengende mot det enorme bakteppet av av rå betong. Dette rommet trengte noe mer subtilt, noe som kunne forsterke denne overveldende arkitekturen fremfor å kamuflere den. Xenz’ trompe-l'œil teknikk og Nima Taheris slående fotografier, leverte virkelig.” James Finucane, Street Art Oslo.
Med en total flate på 200m2, angrep Xenz søylene med de samme grafitti-teknikker han lærte som 14-åring i Hull i Nord-England. 125 år etter Claude Monets berømte besøk til Sandvika i 1895, ga prosjektet Xenz også muligheten til å trekke noen uventede sammenligninger mellom den Impresjonistiske bevegelsen, og graffitiens:
“Det at maling begynte å komme i tuber, ga impresjonistene muligheten til å male en plein air for første gang. På samme måte, spraybokser åpnet det opp for en helt ny måte å male i gatene. Jeg vokste opp med å male i forlatte lagerbygninger i Hull, men det handlet ikke så mye om å kopiere graffiti-stilen fra New York som vi så i blader og på TV. For meg handlet det om å ta i bruk graffitiens verktøy og teknikker, som var tilgjengelig for enhver, for å gjøre omgivelsene våre vakrere.” Xenz
Kunstverket fikk sin formelle åpning av Berit Inger Øen, Kultursjef i Bærum, som en del av et arrangement holdt av Vårt Sandvika og Street Art Oslo.
“Jeg har lenge vært spent på dette prosjektet og er svært fornøyd med resultatet fordi dette verket setter farge på byen. Sandvika har med tiden fått mange kjente gatekunstverk og jeg håper Xenz’ verk vil være med å sette preg på byen i mange år fremover. Jeg vil også få rette en takk til Arne Eriksen som sørget for finansieringen av dette prosjektet.” Davina Seljelid Arnesen, Vårt Sandvika
Om kunstneren
Graeme Brusby (født 1974) er utdannet ved Edinburgh College of Art og har jobbet som kunstner i over 20 år. Han startet med graffiti allerede som 14-åring, med malerier på vegger i rivningsklare lagerhus i Hull i England. Etterhvert har han utviklet en helt særegen og eksperimentell stil, der han bruker sprayboksene for å male landskap bebodd av fugler og sommerfugler. Han har vært bosatt i Bristol der han jobbet med det anerkjente gatekunstlaget TCF, samt kunstnere som Banksy og Inkie. Han har også deltatt på utstillinger i Storbritannia, Miami, New York, Basel, Ibiza, New Delhi og Sydney. Det siste halvannet året har han vært bosatt i Roma.
Registrer deg på vår adresseliste for de siste nyhetene og oppdateringene fra Street Art Oslo.
Til tross for søylenes formidable størrelse, overskygges de av jernbanebroen i Sandvika, og denne kontrasten er vakkert fanget av fotograf Nima Taheri i en serie bilder.
“Vi forsto tidlig at det å male søylene fra topp til bunn ville få dem til å fremstå som usammenhengende mot det enorme bakteppet av av rå betong. Dette rommet trengte noe mer subtilt, noe som kunne forsterke denne overveldende arkitekturen fremfor å kamuflere den. Xenz’ trompe-l'œil teknikk og Nima Taheris slående fotografier, leverte virkelig.” James Finucane, Street Art Oslo.
Med en total flate på 200m2, angrep Xenz søylene med de samme grafitti-teknikker han lærte som 14-åring i Hull i Nord-England. 125 år etter Claude Monets berømte besøk til Sandvika i 1895, ga prosjektet Xenz også muligheten til å trekke noen uventede sammenligninger mellom den Impresjonistiske bevegelsen, og graffitiens:
“Det at maling begynte å komme i tuber, ga impresjonistene muligheten til å male en plein air for første gang. På samme måte, spraybokser åpnet det opp for en helt ny måte å male i gatene. Jeg vokste opp med å male i forlatte lagerbygninger i Hull, men det handlet ikke så mye om å kopiere graffiti-stilen fra New York som vi så i blader og på TV. For meg handlet det om å ta i bruk graffitiens verktøy og teknikker, som var tilgjengelig for enhver, for å gjøre omgivelsene våre vakrere.” Xenz
Kunstverket fikk sin formelle åpning av Berit Inger Øen, Kultursjef i Bærum, som en del av et arrangement holdt av Vårt Sandvika og Street Art Oslo.
“Jeg har lenge vært spent på dette prosjektet og er svært fornøyd med resultatet fordi dette verket setter farge på byen. Sandvika har med tiden fått mange kjente gatekunstverk og jeg håper Xenz’ verk vil være med å sette preg på byen i mange år fremover. Jeg vil også få rette en takk til Arne Eriksen som sørget for finansieringen av dette prosjektet.” Davina Seljelid Arnesen, Vårt Sandvika
Om kunstneren
Graeme Brusby (født 1974) er utdannet ved Edinburgh College of Art og har jobbet som kunstner i over 20 år. Han startet med graffiti allerede som 14-åring, med malerier på vegger i rivningsklare lagerhus i Hull i England. Etterhvert har han utviklet en helt særegen og eksperimentell stil, der han bruker sprayboksene for å male landskap bebodd av fugler og sommerfugler. Han har vært bosatt i Bristol der han jobbet med det anerkjente gatekunstlaget TCF, samt kunstnere som Banksy og Inkie. Han har også deltatt på utstillinger i Storbritannia, Miami, New York, Basel, Ibiza, New Delhi og Sydney. Det siste halvannet året har han vært bosatt i Roma.
Registrer deg på vår adresseliste for de siste nyhetene og oppdateringene fra Street Art Oslo.
EN: British street artist Xenz has created a colourful concrete jungle in Sandvika, Oslo. Commissioned by Vårt Sandvika in collaboration with Bærum kommune, and produced by Street Art Oslo, the work took five days to complete.
Despite their formidable size, the columns remain dwarfed by Sandvika railway bridge, with the contrast being beautifully captured by photographer and film-maker Nima Taheri.
"We knew early on that painting the columns from top to bottom would look incongruous against the backdrop of this vast expanse of raw concrete. What this space needed was something more subtle, something that enhanced this stunning architecture as opposed to camouflaging it. Xenz´s trompe-l'œil technique and Nima Taheri´s stunning film and photography certainly delivered.” James Finucane, Street Art Oslo.
With a total surface area of 200m2, Xenz set about tackling the columns with the same graffiti techniques he first picked up painting derelict warehouses in Hull in the north of England. 125 years on from the famous visit of Claude Monet to Sandvika in 1895, the project also gave Xenz the opportunity to draw on some unlikely comparisons between the Impressionst and graffiti movements:
“Putting paint in tubes gave the Impressionists the opportunity to work en plein air for the first time. In the same way, the portable nature of spray paint created new opportunities for making art in the streets like never before. I grew up painting in derelict warehouses in Hull but it wasn´t so much about replicating the New York style graffiti we were seeing in magazines and TV programmes. For me it was about using the tools and techniques of graffiti - which were readily available to anyone - to make the environment around us more beautiful.” Xenz
The artwork was formally opened by Berit Inger Øen, Bærum City Council Head of Culture, as part of an event co-organised by Vårt Sandvika and Street Art Oslo.
“I have long been excited about this project and am very pleased with the result, which has transformed the area by adding colour to the city. Over time, Sandvika has received many well-known street art works and I hope Xenz´s artwork will have a mark on the city for many years to come. I would also like to thank Arne Eriksen for his generous donation, which provided the financing for this project.” Davina Seljelid Arnesen, Vårt Sandvika
About the artist
Xenz (Graeme Brusby, b. 1974) is a graduate of Edinburgh College of Art and has worked as an artist for over 20 years. He started painting graffiti at just 14-years-old, inside the derelict warehouses of Hull, England. Gradually, he has developed a completely distinctive and experimental style, where he uses spray cans to paint landscapes inhabited by birds and butterflies. He has lived in Bristol where he painted alongside members of the renowned graffiti crew TCF, as well as artists such as Banksy and Inkie. He has also participated in exhibitions in the United Kingdom, Miami, New York, Basel, Ibiza, New Delhi and Sydney. For the past year and a half he has been living in Rome.
Sign up to our mailing list for the latest news and updates from Street Art Oslo.
Despite their formidable size, the columns remain dwarfed by Sandvika railway bridge, with the contrast being beautifully captured by photographer and film-maker Nima Taheri.
"We knew early on that painting the columns from top to bottom would look incongruous against the backdrop of this vast expanse of raw concrete. What this space needed was something more subtle, something that enhanced this stunning architecture as opposed to camouflaging it. Xenz´s trompe-l'œil technique and Nima Taheri´s stunning film and photography certainly delivered.” James Finucane, Street Art Oslo.
With a total surface area of 200m2, Xenz set about tackling the columns with the same graffiti techniques he first picked up painting derelict warehouses in Hull in the north of England. 125 years on from the famous visit of Claude Monet to Sandvika in 1895, the project also gave Xenz the opportunity to draw on some unlikely comparisons between the Impressionst and graffiti movements:
“Putting paint in tubes gave the Impressionists the opportunity to work en plein air for the first time. In the same way, the portable nature of spray paint created new opportunities for making art in the streets like never before. I grew up painting in derelict warehouses in Hull but it wasn´t so much about replicating the New York style graffiti we were seeing in magazines and TV programmes. For me it was about using the tools and techniques of graffiti - which were readily available to anyone - to make the environment around us more beautiful.” Xenz
The artwork was formally opened by Berit Inger Øen, Bærum City Council Head of Culture, as part of an event co-organised by Vårt Sandvika and Street Art Oslo.
“I have long been excited about this project and am very pleased with the result, which has transformed the area by adding colour to the city. Over time, Sandvika has received many well-known street art works and I hope Xenz´s artwork will have a mark on the city for many years to come. I would also like to thank Arne Eriksen for his generous donation, which provided the financing for this project.” Davina Seljelid Arnesen, Vårt Sandvika
About the artist
Xenz (Graeme Brusby, b. 1974) is a graduate of Edinburgh College of Art and has worked as an artist for over 20 years. He started painting graffiti at just 14-years-old, inside the derelict warehouses of Hull, England. Gradually, he has developed a completely distinctive and experimental style, where he uses spray cans to paint landscapes inhabited by birds and butterflies. He has lived in Bristol where he painted alongside members of the renowned graffiti crew TCF, as well as artists such as Banksy and Inkie. He has also participated in exhibitions in the United Kingdom, Miami, New York, Basel, Ibiza, New Delhi and Sydney. For the past year and a half he has been living in Rome.
Sign up to our mailing list for the latest news and updates from Street Art Oslo.