Artist-in-residence program #1
Artists: Amparrito (ES), Brad Downey (US), Clet (FR), Diego Sologuren (ES), Jazoo Yang (KR)
Produced by: Street Art Oslo
Financed by: Kulturetaten, Bilfritt byliv
Duration: 20-30 October, 2019
Produced by: Street Art Oslo
Financed by: Kulturetaten, Bilfritt byliv
Duration: 20-30 October, 2019
Fem internasjonale kunstnere spesialisert innenfor produksjon av stedsspesifikke og flyktige offentlige kunstverk, ble invitert til å delta i et artist-in-residence-program presentert i samarbeid med Kulturetaten i Oslo.
I tråd med det kuratoriske temaet satt av Oslo Architecture Triennale (26. september - 24. nov) utforsket residency-programmet temaet "degrowth" fra et gatekunstperspektiv; nærmere bestemt hvordan intervensjonsbasert gatekunst i en menneskelig skala kan tilby et alternativ til ressurskrevende storskala muralisme.
Det semistrukturerte residensprogrammet ga rom for mer spontane og umiddelbare måter å samhandle med byen og dens innbyggere på, i motsetning til prefabrikerte løsninger.
Resultatet ble en serie med midlertidige kunstverk som rørte ved paradigmene nedvekst, delingsøkonomi, retten til byen samt immateriell arv, som pekte ut nye mulige utviklingsveier for mangfoldet av uttrykk i våre felles offentlige rom i Oslo.
James Finucane, Street Art Oslo: “Kulturetatens utlysning for midlertidige kunstprosjekt i forbindelse med Bilfritt sentrum gir oss en gylden mulighet til å utforske potensialet småskala gatekunst har for å være med på å forme verden rundt oss. Selv om kunstverkene disse kunstnerne produserer har en midlertidig karakter, håper vi at deres verk kan bidra til å inspirere til nye ideer for bruken av våre felles offentlige rom."
Mari F. Sundet, Prosjektleder i Kulturetaten: "Utlysningens mål var å legge til rette for at et mangfoldig kunstuttrykk får prege Oslo sentrum, og at ulike kunstnere og profesjonelle aktører får tilgang til det offentlige rom, i tråd med Bystyrets ambisjoner. Dette prosjektet tilfører byen interessante og uventede intervensjoner som vil utfordre og overraske publikum."
I tillegg til produksjonen av fysiske kunstverk, inkluderte residensprogrammet en artist-talk på MIR og en adbusting workshop arrangert i samarbeid med kunstnerkollektivet Subvertising Norway.
Bilder av Henrik Haven
I tråd med det kuratoriske temaet satt av Oslo Architecture Triennale (26. september - 24. nov) utforsket residency-programmet temaet "degrowth" fra et gatekunstperspektiv; nærmere bestemt hvordan intervensjonsbasert gatekunst i en menneskelig skala kan tilby et alternativ til ressurskrevende storskala muralisme.
Det semistrukturerte residensprogrammet ga rom for mer spontane og umiddelbare måter å samhandle med byen og dens innbyggere på, i motsetning til prefabrikerte løsninger.
Resultatet ble en serie med midlertidige kunstverk som rørte ved paradigmene nedvekst, delingsøkonomi, retten til byen samt immateriell arv, som pekte ut nye mulige utviklingsveier for mangfoldet av uttrykk i våre felles offentlige rom i Oslo.
James Finucane, Street Art Oslo: “Kulturetatens utlysning for midlertidige kunstprosjekt i forbindelse med Bilfritt sentrum gir oss en gylden mulighet til å utforske potensialet småskala gatekunst har for å være med på å forme verden rundt oss. Selv om kunstverkene disse kunstnerne produserer har en midlertidig karakter, håper vi at deres verk kan bidra til å inspirere til nye ideer for bruken av våre felles offentlige rom."
Mari F. Sundet, Prosjektleder i Kulturetaten: "Utlysningens mål var å legge til rette for at et mangfoldig kunstuttrykk får prege Oslo sentrum, og at ulike kunstnere og profesjonelle aktører får tilgang til det offentlige rom, i tråd med Bystyrets ambisjoner. Dette prosjektet tilfører byen interessante og uventede intervensjoner som vil utfordre og overraske publikum."
I tillegg til produksjonen av fysiske kunstverk, inkluderte residensprogrammet en artist-talk på MIR og en adbusting workshop arrangert i samarbeid med kunstnerkollektivet Subvertising Norway.
Bilder av Henrik Haven
EN: Five international artists who specialize in producing site-specific and ephemeral public artworks were invited to participate in an artist-in-residence program presented in collaboration with Oslo Kulturetaten.
Following the curatorial theme set by Oslo Architecture Triennale (26 Sep - 24 Nov) the residency program explored ´degrowth´ from a street art perspective; in particular how human-scale, intervention-based street art can offer an alternative to large-scale, resource-heavy muralism.
The semi-structured residency program gave preference to more spontaneous and instantaneous means of interaction with the city and its inhabitants as opposed to prefabricated solutions.
The result was a series of temporary artworks touching upon paradigms of degrowth, sharing economy, rights to the city and intangible heritage, pointing to new potentialities for the diversity of expression in our shared public spaces in Oslo.
James Finucane, Street Art Oslo: “The call for temporary art projects in connection with the Car-Free City Life Program gives us a golden opportunity to explore the potential for small-scale street art to help shape the world around us. Although the works of art these artists produce can be temporary in nature, we hope that their actions can help to inspire new ideas for the use of our shared public spaces."
Mari F. Sundet, Project Manager at Kulturetaten: "The aim of the announcement was to facilitate a variety of art expressions that can help characterise Oslo city center, and that a diversity of artists and art professionals have access to public spaces, in line with the City Council's ambitions. This project adds interesting and unexpected interventions to the city that will challenge and surprise the audience."
In addition to the production of physical artworks, the residency program included an artist talk at MIR and ad-busting workshop arranged in collaboration with the artist collective Subvertising Norway.
Photos by Henrik Haven
Following the curatorial theme set by Oslo Architecture Triennale (26 Sep - 24 Nov) the residency program explored ´degrowth´ from a street art perspective; in particular how human-scale, intervention-based street art can offer an alternative to large-scale, resource-heavy muralism.
The semi-structured residency program gave preference to more spontaneous and instantaneous means of interaction with the city and its inhabitants as opposed to prefabricated solutions.
The result was a series of temporary artworks touching upon paradigms of degrowth, sharing economy, rights to the city and intangible heritage, pointing to new potentialities for the diversity of expression in our shared public spaces in Oslo.
James Finucane, Street Art Oslo: “The call for temporary art projects in connection with the Car-Free City Life Program gives us a golden opportunity to explore the potential for small-scale street art to help shape the world around us. Although the works of art these artists produce can be temporary in nature, we hope that their actions can help to inspire new ideas for the use of our shared public spaces."
Mari F. Sundet, Project Manager at Kulturetaten: "The aim of the announcement was to facilitate a variety of art expressions that can help characterise Oslo city center, and that a diversity of artists and art professionals have access to public spaces, in line with the City Council's ambitions. This project adds interesting and unexpected interventions to the city that will challenge and surprise the audience."
In addition to the production of physical artworks, the residency program included an artist talk at MIR and ad-busting workshop arranged in collaboration with the artist collective Subvertising Norway.
Photos by Henrik Haven